Krisen i Ukraine

Den humanitære situation i Ukraine bliver værre time for time, og antallet af flygtninge vil stige i de kommende dage. "People in Need", CAREs partnerorganisation, har sendt de første lastbiler med nødhjælp, blandt andet mad, hygiejneartikler, bleer, soveposer og liggeunderlag, afsted til Ukraine.

”Et nødhjælpshold fra vores samarbejdspartner "People in Need" er i Lviv. Titusindvis af flygtninge strømmer ind i den vestukrainske by, mens sirener hyler og advarer om truslen om et russisk angreb, ” siger CARE Danmarks direktør Rasmus Stuhr Jakobsen.

Andre nødhjælpsarbejdere fra CAREs samarbejdspartner People in Need arbejder ved den slovakiske grænse. De arbejder sammen med andre humanitære organisationer for at hjælpe og støtte de mange mennesker, der venter på at krydse grænsen sikkert.

”Vores partner fortæller også, at der er også brug for hjælp ved den rumænske grænse nær Moldova. Her venter folk i køer, der strækker sig kilometervis. Der mangler vand, mad og hygiejneartikler. Ved alle grænseovergange fra Ukraine til nabolande er der et akut behov for nødhjælp samt sanitære faciliteter såsom mobile toiletter,” siger CARE Danmarks direktør Rasmus Stuhr Jakobsen.

På det seneste er børn blevet sendt over grænsen alene. "Forældrene beslutter at blive i Ukraine, men ønsker at bringe børnene i sikkerhed," siger en nødhjælpsarbejder fra "People in Need".